20 فیلم زنانه اصیل که باید دید.

این تصور غلط وجود دارد که همه فیلم های فمینیستی درباره زنانی است که رفتار مردانه دارند و فعالانه از مردان متنفر هستند و برای حقوق برابر، قانون حق سقط جنین، دستمزد مساوی و غیره مبارزه می کنند. این تصور کلیشه ای تک بعدی حق مطلب را نسبت به عناصر پیچیده ای که در فیلم های فمینیستی در کارند ادا نمی نماید.

برای مثال فیلمسازان فمینیست نه فقط دلمشغول محتوا هستند بلکه به همچنین می توانند مفاهیم تزویج جنسی نرمال، پایان بندی روایت، تدوین، بت وارگی (فتیشیسم)، شیئ رفتاری، حالت های (نا)خشنودی و وجوه زمانی و مکانی را به چالش بکشند. فیلمسازان فمینیست با تجربه کردن فرم و محتوای یک فیلم، دیدگاه های زنانه را با جهان سینمایی روایت بهم پیوند می دهند حال آنکه دستور زبان سینمای مردسالارانه را به چالش می کشانند. این صرفا درباره ایجاد تفاوت جنسیتی نیست بلکه حول ساختن زبانی سینمایی است که می تواند برای انواع مختلفی از تماشاگران رضایت (و نارضایتی) به ارمغان آورد.

ادامه این مطلب از وبگاه #نقد_فارسی را دراین  لینک ببینید.



نظرات 1 + ارسال نظر
سیاوش پنج‌شنبه 10 تیر 1395 ساعت 14:14 http://nabshineh.blogsky.com

مرسی زهرا .. خیلی خوب بود .. یه چند تاش رو دارم . باید برم تو کار تهیه بقیه ش ..
یه توضیح کوتاه هم بدم اون بلاگم مثل دفتر خاطراتمه .. تاقریبن نه سانسوری داره نه قصد مخاطب یابی . به همین خاطر مطلب هاش هم می تونه خیلی شخصی باشه هم خیلی بی ملاحظات معمول و مرسوم .. گفتم که سوء تفاهم نشه یه وقت !

خوب بود (تابستون کوتاهه)

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.